13 Oktober 2015

Mainan Perasaan

Hari ini berbagai peristiwa berlaku yang pda pandangan saya semuanya melibatkan perasaan.

Peristiwa 1

Seperti hari-hari sebelumnya saya akan menghantar Iman Marissa ke Taska. Kebiasaannya juga dia akan gembira dan menghadiahkan saya senyuman manis sambil mengucapkan kepada saya ayat 'Iman Smart Girl'. Namun berbeza sungguh hari ini. Dia marah, dia menangis dan dia juga mengulang-ulang perkataan yang sama.

Iman 'serabut'lah kat sekolah tu, budak-budak bising. She is only 3 ok. Macamana seorang kanak-kanak berusia 3 tahun boleh meluahkan perasaan sebegitu. Dia memang cerdik. Perasaannya jelas sehinggakan dia mampu meluahkannya dengan perkataan. Kemarahannya juga jelas sehinggakan apabila saya terus memujuk dia langsung tidak terpengaruh. Kesedihannya jelas terbukti dengan airmata yang berjuraian ketika saya tidak menghiraukan keengganannya untuk masuk ke taska. Akibat dari itu. Perasaan sedih saya juga terkait. Hiba hati saya kerana tidak mampu memujuknya. Hiba hati saya kerana tidak mampu memenuhi kehendaknya. Hiba hati saya kerana tidak boleh menjadi ibu sepenuh masa baginya.

Perasaan kami bercampur baur.


Peristiwa 2

Tugas saya sejak akhir-akhir ini semakin bertabah namun disebabkan saya meminatinya maka saya tidak langsung merasa terbeban namun kadangkala kenyataan tidaklah seindah impian dan perancangan. Ada dalam kalangan rakan-rakan kita yang kadangkala melayani kita seolahnya kita tidak punya perasaan. Dia mahu diutamakan kerana perasaannya yang utama. Dia mahu diberi kelebihan kerana perasaannya sahaja yang berlebih-lebih.

Disebabkan itu, perasaan marah sayapun melonjak.

Dan diketika ini perasaan rindu saya pada Iman Marissa begitu membuak-buak.. Beberapa minit lagi saya akan menjemput dia dari taska. semoga ada senyuman manis dari dia buat saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan