10 November 2015

Rezeki Allah

Alhamdulillah. Allah berikan saya rezeki yang melimpah ruah sejak akhir-akhir ini. Kegembiraan berganda apabila novel pertama saya khabarnya telahpun terbit dan kini dalam proses pengedaran ke wakil-wakil penjual.

Setakat hari ini saya belum menerima naskhah percuma (untuk pengarang memang akan diberi beberapa buah naskhah percuma). Dalam tidak sabar untuk menatap dan mendakap 'baby sulong' saya ini saya benar-benar bersyukur dengan rezeki yang Allah beri ini.

Saya tiada latar belakang penulis dalam keluarga. Walaupun saya mula belajar menulis ketika Darjah 6 namun ia terhenti setakat itu kerana saya tidak mendapat mana-mana nombor dalam pertandingan mengarang peringkat kebangsaan.

Inilah satu-satunya bakat semulajadi yang ada pada saya yang tidak saya sedari. Ia timbul sendiri mungkin hasil cetusan rasa dari dalam jiwa yang tidak terluah kepada sesiapa. Maklumlah ketika kita sedih kadangkala ada yang sudi mendengar kadangkala mereka tidak bersedia. Bukan mereka tidak sudi tapi kita juga kena memahami yang mereka juga ada masalah dan komitmen sendiri. Bertitik tolak dari itu saya belajar menulis apa sahaja yang terlintas di fikiran saya tetapi bukan dalam bentuk diari tetapi manuskrip.

Alhamdulillah penantian yang sekian lama berakhir juga.

Bukan hanya kegembiraan ini malah untuk tahun lalu saya antara yang terpilih untuk menerima Anugerah Khidmat Cemerlang. Terus terang saya tidak pernah menyangka dengan usia perkhidmatan di sini yang baru setahun jagung saya sudah menerima anugerah ini. Rasa segan nak sambut surat yang dihulur oleh Tuan Rektor.

Benarlah rezeki itu rahsia Allah. Dalam pada saya bersedih dengan apa yang terjadi di sekeliling saya Allah berikan kegembiraan berganda kepada saya.

Syukur Alhamdullah.

disebalik semua ini saya sebenarnya sedang bersedih dengan masalah yang melanda kawan-kawan. Walaupun ia tiada kaitan dengan saya tetapi selagi mereka itu kawan saya maka saya akan turut merasa sakit yang mereka rasa. Saya hanya mampu memberi semangat dan pandangan selain doa buat mereka.

Semoga kita semua sentiasa dalam kerahmatan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan