29 Disember 2013

Kegagalan

Rupanya setiap yang kita inginkan bukanlah dengan mudah boleh kita dapatkan. Saya memakluminya sejak lama dulu. Kegagalan demi kegagalan yang saya alami membuatkan saya menjadi lebih jelas tentang proses kehidupan ini. Cuma ada ketika gagal itu sungguh menyakitkan hinggakan saya sendiri tidak mampu memujuk hati untuk merelakan ia terjadi kepada diri saya.

Ketika itulah saya akan bertanya kepada diri, mengapa semua ini harus terjadi? berulang kali?? adakah saya antara hamba-Nya yang telah ditakdirkan untuk hidup dengan seribu kegagalan ini? Tidak layakkah saya untuk menempa kebahagiaan mengikut kehendak hati saya?

Jika dulu tawa dan tangis saya dikawal oleh oranglain, kini saya tidak mahu ianya terjadi lagi. Saya mahu menjadi tuan kepada diri saya sendiri. Saya ingin berkata 'ya' kepada perkara yang saya suka. Saya juga ingin berkata 'tidak' kepada perkara yang bukan kehendak saya namun sebagai hamba yang berjalan di mukabumi ini dengan belas dan ihsan-Nya semua itu tidak mungkin dapat saya lakukan.

Apa yang perlu saya buat adalah mengkaji mengapa saya gagal lagi. Saya perlu muhasabah diri mengapa saya gagal lagi. Saya perlu mengubah pendirian diri, saya perlu mengubah persepsi terhadap hidup ini dan kata kunci saya adalah:

Jangan berkata: "Inilah nasib saya". tetapi ubahlah kepada "Inilah rezki saya".

Sesungguhnya dari Allah saya datang, kepada Allah saya akan pergi. Dari Allah semua ini saya terima dan kepada Allah saya berserah diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan