25 Mac 2014

Hati Manusia...

Alhamdulillah.. akhirnya berjaya juga saya melapangkan masa untuk mencoret di ruangan yang telah sekian lama saya tinggalkan demi meneruskan kelangsungan hidup sebagai ibu, isteri dan pekerja.

Secara dasarnya saya sangat mensyukuri segala kurnia yang telah diberi oleh Illahi kepada saya. Saya punya segala-galanya walaupun bukan duit yang berjuta, wajah juga sederhana tidak secantik mana, kecerdikan cukup sekadar keperluan tugas dan pembelajaran saya namun semua itu rezki saya.. rezki yang telah Allah SWT pinjamkan kepada saya selama saya masih menapak di bumi milik-Nya.

Akhir-akhir ini kisah kehilangan misteri MH370 sangat mendapat liputan yang meluas dari media massa, media cetak dan elektronik. Ramai juga yang dengan sukarela menjadi pengulas kepada post-post di FB.. sukarelawan barangkali namun dari pemerhatian saya yang menyokong sama banyak dengan yang mengejek. Adakah kehilangan ahli keluarga merupakan lelucon bagi mereka hingga mengabaikan perasaan empati dan simpati sesama manusia? Bagaimana jika yang hilang itu saudara mara mereka atau mungkin sahabat handai terdekat mereka? Tidakkah mereka merasa kehilangan dan ketidaksempurnaan dalam meneruskan kehidupan juga rutin seharian?

Hati saya terdetik... kasih sayang sebenarnya tidak perlukan bukti material tetapi cukup hanya dengan perlakuan. Begitu juga nilai-nilai kemanusiaan.. tidak perlu kau menghulur wang ringgit juga harta benda untuk meredakan kesedihan seseorang, cukup sekadar usah menambah kepedihan mereka dengan kata-kata juga fitnah yang melukakan.

Jadilah manusia yang benar-benar berhati manusia, usah mementingkan pandangan dan pendirian sendiri yang entah benar entahkan tidak.. berbicaralah sebagai seorang insan yang bertuhan, yang berilmu juga berhati manusia. Haiwan tidak mungkin memiliki hati manusia namun kebelakangan ini banyak manusia yang meminjam hati haiwan.

Bunyinya agak kasar namun itulah hakikat dewasa ini. Kita semakin kurang kasih sayang sesama manusia. Bukankah ada disebut "Tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga kamu menyintai saudaramu sepertimana kamu menyintai dirimu sendiri" Usah hanya tahu, usaha hanya dibaca tapi perlu dibudayakan dalam jiwa...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan