28 Mac 2016

Cermin

Nampaknya saya semakin kurang berdisiplin kerana semakin jarang mengemaskini blog ini walaupun sebenarnya terlalu banyak cerita yang ingin saya kongsikan di sini.

Perlukah blog ini sebenarnya?
Bagi saya PERLU. Selain ia mampu menjadi sebuah catatan perjalanan hidup saya, ia juga boleh membantu saya memahirkan kaedah penulisan saya.
Di sini dapat saya rakamkan seberapa banyak mungkin aktiviti dan pengalaman saya.

Dua bulan kebelakangan ini saya amat sibuk dengan tugas-tugas hakiki. Nasib saya baik kerana diberi tugas yang berbagai. Saya masih perlu melakukan tugasan di pejabat namun dalam masa sama saya perlu 'meronda' satu Johor untuk melaksanakan sebahagian lagi tugas hakiki saya.Sesungguhnya memang benar, jauh perjalanan luas pemandangan, banyak pengetahuan.

Memandang kehidupan bukan hanya pada lahiriahnya sahaja. Contoh memandang daun bukan hanya kerana ia melekat di ranting, bukan hanya kerana ia berwarna hijau, kuning, merah atau sebagainya, juga bukan kerana seliratan uratnya namun pandanglah pada Penciptanya, tujuan penciptaannya, manfaat dan fungsinya. Begitulah juga cara menilai manusia. Pepatah Inggeris selalu kita dengar Don't Judge The Book By Its Cover. Ia pepatah biasa namun jika kita mengaplikasikannya pada apa yang ada disekeliling kita maka ia akan menjadi begitu besar maknanya.
Diusia ini, saya sudah bertemu ramai orang. Dalam ramai-ramai itu semuanya memang menjadi kenalan saya, namun bukan semua menjadi sahabat saya.

Kadangkala rakan kita itu berwajah bengis, bermulut laser dan lebih kerap membuat kita rasa nak cili mulut dia tetapi cuba fikirkan semula adakah apa yang dia katakan itu ada kebenaran atau tidak? Ada juga yang terlihat membosankan namun hakikatnya dia sangat mengambil berat dan penyayang. Emm.. bahagia sebenarnya bila kita dapat menyingkap hakikat sebenar diri mereka. Manis!

Saya menjadi lebih selektif kerana saya selesa berada dengan rakan yang boleh memahami saya dan saya memahami mereka. Bukan semua orang boleh menerima buruk dan baik kita sama seperti kita yang lebih suka kepada kawan yang sering memberi keselesaan pada kita. Namun begitu rakan yang selalu mengiyakan tindakan dan kata-kata kita tidak semestinya rakan yang baik bagi kita. Kadangkala rakan yang paling banyak berdebat dengan kita, yang paling kerap mempertikai tindakan kita itulah sebenarnya rakan yang baik.

Saya ada beberapa rakan begitu. Mereka menjadi cermin bagi saya. Tempat untuk saya meneutralkan pemikiran saya yang sering condong kepada kehendak diri sendiri. Kita memerlukan rakan sebegini sebenarnya. Walaupun kadangkala rasa geram tapi usah difikir tentang perasaan kita tetapi lebihkan kepada hasilnya.

Untuk rakan2 itu, kamu adalah anugerah Allah SWT buat saya.

3 ulasan:

  1. Terima kasih Makbonda.. sekadar perkongsian kepada yang singgah di blog ini..

    BalasPadam
  2. ikuti blog makbonda pula di http://makbonda61.blogspot.my/
    yang dah bersawang tak berupdate ^_^

    BalasPadam