22 Julai 2015

Akulah penglipurlara..

Semalam telah berlangsung kelas yang kedua. Diamanahkan pelajar seramai 40 orang kepadaku. Lelaki dan perempuan bersama di dalam sebuah ruang selesa untuk berkongsi segala ilmu bersamaku.

Aku cuba sedaya upaya untuk 'membaca' raut wajah tiap pelajarku.. wajah suci.. penuh harapan agar kelas ini akan dapat memberi 'sesuatu' kepada mereka. Tidak kurang juga yang berwajah lesu.. gambaran hati yang membatu (mungkin)..

Mereka belum mengerti apakah yang akan 'dihadiahkan' kepada mereka oleh wanita ini. Walau baru sebentar bersama.. berhadapan muka.. bergelak ketawa.. berkongsi cerita namun dalam hati ini telah terbit rasa kasih.. mereka bagaikan anakku sendiri.. tiba-tiba teringat Nana.. puteri hatiku.. tentu dia juga merinduiku.. sudah tentu!!

Tiada kata dapat kuluah.. tiada gambaran mampu kupersembah.. tiada rasa dayaku helah.. aku memang menyayangi kamu semua.. walau kasih sayangku bertahap-tahap tapi ia masih di dalam uncang yang sama iaitu di dalam hatiku ini.

Moga kasih antara kita semua akan berkekalan hingga hujung nyawa.

Kepada pelajar baruku.. jadikanlah kelas kita medan untuk kita sama-sama berlatih menggunakan senjata kehidupan.. hebat tidaknya kamu terletak di tangan kamu sendiri..saya hanya sebagai pembimbing.. pemudahcara dan penglipurlara...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan