22 Julai 2015

Buatmu Sahabat

Teman
Hadirmu bermuqadimah mimpi
Diilhamkan oleh Illahi
Memberi satu anugerah
Dipertanggungjawabkan satu amanah

Dari kawan menjadi teman
Dari hambar timbulnya perasaan
Rasa kasih tidak bertepi
Rasa bahagia tidak terkata

Hari berlalu tanpa dipeduli
Tawa dan tangis saling mengisi
Cemburu dan curiga tidak dapat dinafi
Namun tak mampu bermimpi untuk memiliki

Sayangku padamu tidak bersyarat
Kasihku padamu tak akan mengikat
Tapi kini aku pasrah
Kerna antara kita tak akan ada penyudah

Kini aku bebaskan dirimu
Terbang riang di dunia milikmu
Berenang di lautan ciptaan mindamu
Menyusur akar realiti hidupmu

Walau kasih aku terpaksa menyisih
Walau sayang aku juga terpaksa terbang
Gundah hatiku biarku kemam
Luka hatiku biarku pendam

Melepaskanmu umpama melepaskan semangatku
Meninggalkanmu umpama mencacatkan diriku
Namun demi kebahagiaanmu
Aku relakan pemergianmu..

Nukilan: Natamulia, Disember 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan