22 Julai 2015

Kelas

Petang ini ada kelas.. ikut silibus hari ini kena sentuh bab poligami, poliandri dan monogami.. biasanya tidak banyak yang kuhurai tentang tajuk ini kerana bagi pelajar-pelajar yang belum pernah memasuki alam perkahwinan perkara ini tidak begitu menarik perhatian dan keinginan mereka.

Maklum sajalah sebagaimana yang kita tahu setiap orang yang belum berkahwin akan sentiasa berharap biarlah 'pak we' dan 'mak we' mereka itulah yang akan jadi jodoh mereka dan kekal ke akhir hayat.. Lainlah jika orang yang sudah berkahwin, rasa 'kasihan' atau 'ingin melindungi' mula menyerap ke dalam hati.. dan mula berazam untuk memperluaskan lagi 'cawangan' dan memikul lebih banyak tanggungjawab bagi meraih pahala yang lebih juga(sangka baiklah...). Jangan pula ada yang marah dengan kenyataanku ini kerana ini adalah pandangan peribadiku saja..hehehe..

Sebagai kesinambungannya aku akan menyentuh tentang Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor dan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Johor serba sedikit sebagai imput kepada pelajar dan bagaimanakah poligami boleh dikaitkan sebagai salah satu jenayah.

Moga diberi ilham yang banyak untuk menyampaikannya secara lebih mudah kepada mereka semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan